woensdag 23 januari 2013

Valbeugels en crashpads



Dankzij de strooidienst zijn de hoofdwegen weer sneeuwvrij. Helaas zijn de meeste woonwijken nog steeds ijsbanen. Als motorrijder houdt je daar je voeten aan de grond tot je weer veilig bij een van de gladgepekelde hoofdwegen bent. En zelfs dan gaat het wel eens mis. Na zo’n kleine valpartij is het misschien toch verstandig om het aanschaffen van valbeugels of crashpads te overwegen.

Valschade beperken met valbeugels en crashpads

Even omvallen en je hebt het: een afgebroken knipperlicht en een kuip vol barsten. Om je eigen hachje te beschermen hijs je jezelf in een duur motorpak; maar verdient je motor niet dezelfde behandeling?

Valbeugels en crashpads  zijn ideaal om je motor te beschermen bij kleine valpartijen. Vandaar dat ze veel worden gebruikt op lesmotoren. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat je ze amper ziet bij motorrijders die al in het bezit zijn van het papiertje; niemand wil de indruk wekken dat ie z’n motor niet overeind kan houden.

Toch zijn ze zeker aan te raden; niet alleen omdat ze de motor beschermen bij een (onge)val maar ook de motorrijder. Niet zelden worden motorrijders vanaf de zijkant aangereden, vaak met letsel aan het onderlichaam tot gevolg. Een valbeugel of crashpad kan bij een aanrijding  een deel van de klap opvangen.

Maar kies je dan voor de valbeugels of installeer je liever crashpads op je motor? Wat zijn de verschillen en de voor- en nadelen?

Valbeugel

Valbeugels lopen rondom je motorblok en bieden zo optimale bescherming. Ook zijn er speciale valbeugels voor aan je stuur. Deze hebben een uitstekende vorm zodat je knipperlichten en spiegels niet afbreken bij het omvallen. Daarnaast hebben valbeugels in tegenstelling tot crashpads meerdere verbindingspunten waardoor de kracht van de impact beter wordt verspreid. 

Natuurlijk zijn er ook nadelen. Valbeugels zijn groter, vallen meer op en worden daarom door posers beschouwd als ‘onwenselijk’. Daarnaast zijn ze een stuk duurder dan crashpads. Voor een degelijke valbeugel zit je al snel rond de 120 euro; terwijl je voor slechts een paar tientjes al crashpads hebt.

Crashpad

Een stalen cilinder met aan het uiteinde een stuk rubber; in feite een soort van deurstopper voor op je motor. Simpel, goedkoop en minder opzichtig dan een valbeugel. Voldoende om bij lage snelheden een klap op te vangen; al doen ze bij hoge snelheden soms meer kwaad dan goed.

Een valbeugel bedekt een groter oppervlak, heeft meer verbindingspunten en kan in het ergste geval zelfs verbuigen om de kracht van de klap te absorberen. Een crashpad is daarentegen niets meer dan een stootblok; alle kracht van de impact komt op één punt terecht. Dat betekent dat het frame van je motor het flink te verduren krijgt. Bij een harde klap kan dit zelfs extra schade opleveren.

In het ergste geval ga je onderuit, schuift je motor verder en blijft de crashpad ergens achter blijft haken waardoor het hele frame krom trekt.

Valbeugels of crashpads?

 Het is overduidelijk dat valbeugels veel meer bescherming bieden en een stuk veiliger zijn. Dus als je het je ook maar enigszins kan veroorloven doe je er goed aan om te kiezen voor valbeugels.

Crashpads zijn een stuk goedkoper en zijn voldoende bij kleine ongelukjes. Maar wanneer het echt goed mis gaat loop je juist meer risico. Oké; het staat misschien wat mooier dan valbeugels, maar het is uiteindelijk de veiligheid die er toe doet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten