woensdag 16 januari 2013

Hot Pack


Zondagochtend: de thermometer geeft -2 aan, de tuin is gehuld onder een witte deken en de vijver is veranderd in een ijzig graf voor m’n goudvissen. Maar zolang m’n motor nog wil starten zal de kou mij niet beletten een stukje te  toeren. Hiervoor vertrouw ik op hot packs van het merk Heat Pax.

Je kent ze wel; plastic kussentjes gevuld met vocht en een metalen plaatje. Wanneer je op het plaatje drukt wordt het kussentje warm en kan je het 15 tot 30 minuten gebruiken als verwarmingselement. Nadat het kussentje is afgekoeld leg je het een kwartiertje in kokend water waarna je het kussentje nogmaals kan gebruiken. Ze noemen die dingen hot packs.

Heat Pax

De hot packs van Heat Pax werken iets anders. In plaats van vocht zit er poeder in de zakjes, en ook het metalen plaatje ontbreekt. Deze hot packs reageren namelijk op zuurstof en zijn slechts geschikt voor eenmalig gebruik. Dit lijkt een groot nadeel; alleen houden deze hot packs het een stuk langer vol dan de gebruikelijke 15 tot 30 minuten. De grootste packs – geschikt om in de binnenzakken van je jas te stoppen – geven tot wel 20 uur warmte af. Daarnaast zijn er ook nog kleine packs die je in je handschoenen stopt; deze geven tot 8 uur warmte af. En als laatste zijn er speciale hot packs voor in je schoenen. Deze zijn extra plat, hebben een puntige vorm en zijn voorzien van een plakstrip zodat ze niet gaan schuiven in je schoenen. Deze zijn goed genoeg voor 5 uur warmte.

Hot packs voor in je schoenen

Het klinkt veelbelovend en ik ben benieuwd hoe ze het zullen doen in m’n motorlaarzen. Al snel kom ik erachter dat  zo’n plakstrip leuk is maar dat het een hoop gepriegel oplevert bij motorlaarzen van maat 40. Met enige moeite weet ik de hot packs in de neuzen van m’n laarzen te plaatsen. Ze zouden nu vanzelf moeten opwarmen. Volgens de beschrijving zal dit ongeveer 5 tot 10 minuten in beslag nemen. En inderdaad; na een paar minuten worden de packs al behoorlijk warm.

Ik trek de laarzen aan en geniet van de warmte terwijl ik een stukje loop. In de rechterlaars zit het redelijk comfortabel, maar links is de hot pack naar voren geschoven en vormt nu een propje in de neus van m’n laars. Blijkbaar zat die niet helemaal goed vastgeplakt. Na een paar minuten stoppen de hot packs met het afgeven van warmte. Ik had al een vermoeden dat dit zou gebeuren. Deze hot packs van Heat Pax hebben zuurstof nodig om warmte op te wekken; en in mijn waterdichte motorlaarzen lukt dat duidelijk niet.

Hot packs voor in je handschoenen

Na deze teleurstelling is het de beurt aan de packs voor handschoenen. Deze zijn iets dikker en ik vraag me af of ze wel in m’n handschoenen passen. Het duurt in elk geval al iets langer voordat ze op temperatuur zijn. Nadat ik ze uit de verpakking heb gehaald moet ik een goede 15 minuten wachten voordat ik ze kan gebruiken. Ik houd een pack in m’n handpalm terwijl ik m’n handschoen aantrek. Het past maar comfortabel is het niet. En zeg nu zelf: wanneer heb je last van koude handpalmen? Bij de andere handschoen leg ik het pack op de rug van m’n hand. Met wat moeite krijg ik die in de handschoen gepropt; waarna ik het pack er weer snel uit haal. Er staat te veel spanning op de handschoen; als ik zo ga rijden ruïneer ik de pasvorm. Weer een tegenvaller. Om  toch te testen of ze me nog enige warmte kunnen bieden stop ik ze in m’n broekzakken.


Hot packs voor in je binnenzakken

Als laatste kom ik aan bij het grootste hot pack; goed genoeg voor 20 uur aan warmte. Mijn verwachtingen van dit XXL-pack zijn hoog. Als zo’n kleintje in m'n laars al zoveel warmte afgeeft; hoe warm zal een pack van dit formaat dan wel niet worden? Ik kom er al snel achter dat het formaat eerder nadeel dan voordeel oplevert. Na een half uur op de eettafel is het pack slechts lauw. Blijkbaar heeft een groter hot pack ook veel meer tijd nodig om op te warmen. Dat moet dan maar tijdens het rijden. Ik stop het pack in m’n binnenzak en vijf minuten later rij ik de straat uit.

Conclusie

Nadat ik 30 kilometer aan de teller heb toegevoegd ga ik weer op huis aan. De kou heeft een stekende pijn in m’n vingers veroorzaakt en m’n kaak is door de ijzige rijwind gevoelloos geworden (bedankt HJC; voor die onafsluitbare ventilatiegaten in m’n helm). Ik ben niet echt enthousiast over de hot packs van Heat Pax. Die in m’n laarzen waren door het gebrek aan zuurstof al koud toen ik vertrok, en die in m’n zakken zijn aan het einde van de rit lauw. Blijkbaar is er in de zakken van een leren motorpak niet genoeg zuurstof om voldoende warmte op te wekken. Tijdens het rijden had ik in elk geval amper door dat ik ze in m’n kleding droeg. Daarnaast ben ik ook van mening dat het te lang duurt voordat ze op temperatuur zijn. Voortaan ga ik wel voor verwarmde handschoenen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten