dinsdag 30 november 2010

Doorrijden in de winter: hoe pak je dat aan?

Hoe bereid je je motor voor op de winter? Met een hoop vet! Een lijst met kleine klusjes die er voor zorgen dat je ook in het voorjaar weer onbezorgd van het motorrijden kunt genieten.
 

Voorheen waren winterrijders mannen – weinig vrouwen – met hoofden van eikenhout. Keihard. Met weinig middelen – vetpak - reden ze het hele jaar door. Rond hun zestigste kregen ze te maken met malheur als reuma, opspelende spieren etc. Want in de winter hadden ze het gewoon koud.

Dat was toen. Met de kleding van tegenwoordig kun je het hele jaar behaaglijk rijden. Zeker als je de routes niet te lang maakt. De enige die er nog steeds niet goed tegen kan, is je motor. Die moet je iets meer dan normale zorg geven.

Olie
De eerste stap is olie verversen en filter vervangen. In de eerste minuten waarin je motor draait, is de frictie intern het hoogst omdat het blok door en door koud is. Ook duurt het opwarmen van je blok in de winter langer. Logisch. Een goede – wintervaste – olie beschikt over additieven die je blok tijdens die eerste minuten beschermt. Natuurlijk kun je niet meteen als een dolle aan het gas schroeven. Gun je blok de tijd om lekker warm te lopen.    

Koelvloeistof
Bij vloeistofgekoelde motoren check je het koelvloeistof niveau en je bekijkt of er voldoende anti-vries in het systeem zit. Als de vloeistof in het expansievat helder is in plaats van groen of blauw, bevat het systeem hoogstwaarschijnlijk geen of onvoldoende anti-vries. Bij de dealer koop je winterklare koelvloeistof. Verwijderen en vullen van het systeem is relatief makkelijk. Hou er wel rekening dat je het systeem goed ontlucht. Ben je niet zeker van je zaak, laat dit klusje dan lekker makkelijk over aan je dealer.

Valbeugels
Winterrijden is in die zin anders dan zomers dat het soms behoorlijk glad kan zijn. Misschien slim om je motor uit te rusten met valbeugels, valproppen etc. Als je dan eens wegglijdt, bespaar je je zelf honderden euro’s. Overigens kun je valbeugels natuurlijk ook heel goed het hele jaar gebruiken…

Banden
Banden zijn ook belangrijk. Overtuig je ervan dat er nog voldoende profiel op zit. Normaal houden we minimaal 1,5 mm aan. Is dat het geval, wees dan niet krenterig en vervang de band. De komende periode kun je wel wat profiel gebruiken. Vooral in heftig natte omstandigheden moeten je banden heel wat water verwerken. Wees je er van bewust dat de remvertraging tijdens regen minder is. Om op ijs maar te zwijgen…

Pekel
Water en motoren lukt nog wel. Maar pekelwater en motoren… da’s gif voor je pracht. Zelfs het witte poeder (pure pekel) dat op de weg ligt na een paar dagen zon, vreet nog door je chroom. Spuit die delen in met een goede beschermer. In 2005 – in de winterbeschermingtest - rolden de producten Tectyl Superwax en Schutz-Wax van Liqui Moly als aanraders uit de bus. Behandel je motor gedurende de winter een paar keer met deze producten. Pas wel op dat het spul niet op je remmen en banden komt. Onderdelen die niet heet worden door het blok kun je inspuiten met vet (vaseline of was) dat lange tijd blijft zitten.  Door al het vuil op de weg, gaat je motor er met de week smeriger uitzien. Maar als de winter voorbij is, poets je dat zo weg.    

Kabels
Kabelhendels, vooral die instelbare, voor rem en koppeling kunnen een bron van ergernis zijn al er corrosie in optreedt. Dan gaan ze zwaarder en zwaarder. Dus is het een goed idee ze uit elkaar te halen en ze in te vetten.

Stroomlijn
Denk niet dat je er al bent. Je zou ook de bouten en schroeven die de stroomlijn en de zijschildjes met je motor verbinden, een voor een lossen en het draad behandelen met alu –of kopervet. Vervelend ja, maar nu je zover bent kun je ook de rubberringen en lugs invetten waarin je de stroomlijndelen op hun plaats drukt. In de winter gaan ze zo maar kapot. De lugs kunnen door de temperatuur zelfs breekbaar worden en afknappen.

Ketting
Motorrijders met een Scottoiler of een dergelijk kettingsmeersysteem schroeven de smeerafgifte een paar tandjes op. Heb je zo’n systeem niet, spuit dan je ketting na elke rit in. De kettring is dan nog een beetje warm, waardoor het vet overal in de ketting zijn werk kan doen. Als je je ketting voor je gaat rijden inspuit, slaat het vet binnen een paar kilometers van je ketting. Heb je dus niets aan.

Accu
Accu’s krijgen het zwaar voor hun kiezen tijdens de winter. Ook als je motor de hele winter ongebruikt in de garage staat. Er zijn twee soorten: natte accu’s (die moet je zelf vullen) en onderhoudsvrije accu’s. De eerste heeft twaalf doppen die je los kunt draaien zodat je gedestilleerd water kunt bijvullen. De andere zien eruit of je er niets aan kunt doen. Doe dat dan ook niet. Ben je verslingerd aan verwarmde kleding, moet je zo om de drie, vier jaar je accu vervangen. Als je motor in de schuur staat, hou je de accu op spanning met een goede lader. Wil je een goede lader, lees dan de test uit Promotor 10/09 nog een keer door. Gun jezelf de tijd om alle verbindingsstekkers te controleren. Zitten ze nog goed vast, en maken ze goed contact? In geval van twijfel: aanknijpen en inspuiten met een siliconenspray.


Zeven eenvoudige Winterklusjes

 1
Heeft je motor een alarm, hou je accu dan in de winter op spanning met een lader. Niet 24/7 maar elke maand een paar keer.

2
Smeer de accupolen in met kopervet om corrosie door pekel te voorkomen. Vaseline kan ook.

3
Spuit verbindingsstekkers en rubber onderdelen in met siliconenspray. Daarmee verhoog je de levensduur.

4
Vet alle bewegende onderdelen in, zoals je kabelkoppeling en –rem. Vergeet ook de draaipunten van de hendels niet. .

5
Nu je toch bezig bent, behandel ook de kettingspanners en wielmoeren –en assen.

6
Zit er voldoende anti-vries in je koelvloeistofsysteem De vloeistof moet groen zijn, of blauw. Is het dat niet: vervangen!

7
Denk eens na over verwarmde handvatten of handschoenen. Rijdt een stuk fijner.

2 opmerkingen: